استراتژی رسانه نقش بسیار مهمی در تبلیغات دارد. هر کاری که باید انجام شود نیاز به یک برنامه دارد تا کار به نحو مطلوب و درستی انجام شود. نقش استراتژی رسانه ، یافتن مسیر صحیح برای انتقال یا ارائه پیام به مشتریان هدف است.
چند نفرهمه تبلیغات یا پیشنهادات تبلیغاتی را می بینند یا می شنوند یا می خوانند و محصول یا خدمات را می خرند؟ هدف اصلی استراتژی رسانه ای نه تنها جذب مشتری برای محصول خود است، بلکه ارسال پیام مناسب به افراد مناسب در زمان مناسب است . البته آن پیام باید متقاعد کننده و مرتبط باشد. بنابراین، در اینجا برنامه ریزان سازمان تصمیم می گیرند که از استراتژی رسانه ای استفاده شود ، اما باید بودجه را همیشه در نظر داشته باشند.
سوالات مهم در استراتژی رسانه
برای تصمیم گیری در فرایند استراتژی رسانه ای باید به این سه سوال مهم پاسخ داد که:
کجا تبلیغ کنیم؟
چه زمانی تبلیغ کنیم؟
از چه نوع رسانه ای استفاده کنیم؟
محل نمایش یا تحویل آگهی کجاست ؟ به طور خلاصه این به معنای منطقه جغرافیایی است که از آنجا باید برای مشتریانی که از محصول یا خدمات ارائه شده استفاده می کنند قابل مشاهده باشد. این مکان تنها به معنای تلویزیون یا رادیو نیست، بلکه میتواند روزنامه، وبلاگ، حمایت مالی، احتکار در جادهها، آگهیهای پخش فیلم در سالنها و غیره باشد. اساس برای برندهای محلی می تواند بر اساس شهر باشد.
زمان نمایش یا اجرای تبلیغات چه زمانی است. به عنوان مثال، شما نمی توانید یک تبلیغ بارانی را در فصل زمستان نشان دهید، اما باید به محض اینکه فصل تابستان به پایان رسید و فصل بارانی تازه شروع شده است، تبلیغ را از طریق تلویزیون پخش کنید. زمانی که اکثر مشتریان مایل به خرید محصول هستند، تبلیغ باید با یک استراتژی قوی و زمان بندی عالی ارائه شود.
برنامه ریزان باید با در نظر گرفتن بودجه ، آن را برنامه ریزی کنند زیرا حداکثر 20 درصد درآمد شرکت در قسمت تبلیغات قابل استفاده است. محصولات مختلف مدت زمان متفاوتی برای تبلیغات دارند.
برخی از محصولات به تبلیغات طولانی مدت نیاز دارند زیرا هیچ ارتباطی با تغییرات فصلی ندارند، مانند چیزهای کوچک مانند بیسکویت، صابون، خودکار، و غیره و خدمات بزرگ مانند بیمه خودرو، یخچال و غیره.برخی از محصولات به سه یا چهار ماه نیاز دارند. به عنوان مثال چتر،پوشاک مناسب فصل، وسایل گرمایشی یا سرمایشی و غیره
برای اینکه بدانیم از چه نوع رسانه ای برای ارسال پیام استفاده کنیم.اساساً دو رویکرد رسانه ای وجود دارد.
رویکرد تمرکز رسانه
در رویکرد تمرکز رسانه، تعداد دسته بندی رسانه ها کمتر است. این پول صرف تمرکز بر روی چند نوع رسانه می شود، مثلاً دو یا سه. این رویکرد عموماً برای آن دسته از شرکتهایی استفاده میشود که اعتماد به نفس بالایی ندارند و باید جایگاه خود را با سایر رقبا به اشتراک بگذارند. آنها نمی خواهند کسی با نام تجاری آنجا اشتباه گرفته شود، بنابراین این امن ترین استراتژی است زیرا پیام به مصرف کنندگان هدف می رسد.
رویکرد پراکندگی رسانه
در رویکرد پراکندگی رسانه ها، تعداد دسته بندی های بیشتری از رسانه ها برای تبلیغات استفاده می شود. این استراتژی تنها توسط افرادی مورد توجه و اجرا قرار می گیرد که می دانند با یک یا دو نوع رسانه به هدف خود نمی رسند. آنها تبلیغات محصولات خود را در دسته بندی های بسیاری مانند تلویزیون، رادیو، اینترنت، توزیع جزوه، ارسال پیام به موبایل و غیره قرار می دهند.
انتخاب دسته رسانه
برنامه ریزان سازمان ،باید رسانهی مناسب را برای انتقال پیام خود انتخاب کنند.اگر محصول برای تعداد زیادی از مشتریان است، می توان یک گزینه رسانه جمعی مانند تلویزیون، رادیو یا روزنامه را انتخاب کرد. بهترین نمونه برای این نوع، تبلیغات مواد شوینده، نوشیدنی های بهداشتی کودکان و محصولات اصلی مورد استفاده معمولی مانند صابون، شامپو، خمیر دندان و غیره است.
اگر برنامه ریزان بخواهند نظر افرادی را که مشغول خرید ویترینی هستند یا صرفاً به خاطر نام برند خرید انجام می دهند، تغییر دهند، شرکت می تواند نوع نقطه خرید را انتخاب کند. این به شرکت کمک می کند تا نظر خود را برای خریداران توضیح دهد و خریداران را متقاعد کند که به سراغ محصول خود بروند.
اگر برنامه ریزان بخواهند محصول خود را به صورت یک به یک بفروشند، گزینه سوم نوع پاسخ مستقیم است. در اینجا، افراد شرکت مستقیماً از طریق ایمیل، پیامهای متنی، تماسهای تلفنی یا جلسه برای ارائه دمو با مشتریان تماس میگیرند.

استراتژی رسانه
بنابراین، فرآیند استراتژی رسانه ای نقش مهم و حیاتی در حوزه تبلیغات ایفا می کند.