آژانس تبلیغاتی مجموعه ای است که در راستای رشد کسب و کار های مختلف یک سری خدمات را در زمینه های مختلف مانند تبلیغات و بازاریابی ارائه می کند.
این مجموعه ها تمام تلاش خود را برای فروش محصول مشتریان به کار می گیرند. آنها گروهی از افراد متخصص در زمینه های خاص خود را دارند، بنابراین به شرکت ها یا سازمان ها کمک می کنند تا به روشی آسان و ساده به مشتری هدف خود برسند.
آژانس های تبلیغاتی خدماتی را بر اساس مطالعه بازار، فرهنگ عامه و روندها و همچنین تکنیک های فروش پیشرفته ارائه می دهند. به عنوان یک نهاد مستقل، این آژانس ها می توانند در مورد نیازهای تجاری مشتری عینی باشند. امروزه یک تیم تبلیغاتی حرفه ای شامل محققان بازار، مفهوم پردازان، برنامه ریزان، کپی رایترها، تصویرگران ،کل تیم بازاریابی است. هر آژانس حرفه ای ابتدا مفهوم و USP محصول یا خدمات، جمعیت شناسی و رسانه ای که باید در آن تبلیغ شود را درک می کند. سپس کار اصلی مفهوم سازی و ایجاد پیام و همچنین طراحی برای تبلیغ شروع می شود. هدف اصلی از استخدام یک آژانس تبلیغاتی ایجاد آگاهی از محصول یا خدمات به جهان است.
انواع آژانس های تبلیغاتی
بر اساس نوع عملکرد ، رایج ترین انواع آژانس تبلیغاتی شامل موارد زیرمی باشد.
- آژانس خدمات کامل: یک شرکت بزرگ بوده و دارای طیف وسیعی از تبلیغات و راه حل های بازاریابی است.
- آژانس تعاملی: یک آژانس تبلیغاتی هوشمند است که از جدیدترین تکنولوژی های دیجیتال استفاده می کند. این آژانس ها راه حل های تبلیغاتی بسیار خلاق و تعاملی ارائه می دهند.
- آژانس خلاق: یک شرکت در وسعت کوچکتر که در خدمات تبلیغاتی خلاق متخصص است.
- آژانس های خرید رسانه: این نوع آژانس ها مکان های تبلیغاتی و سایر کمپین ها را خرید و مدیریت می کند. همچنین برنامه زمان بندی را با رسانه ها، مدیریت می کند تا آگهی را در زمان مناسب به نمایش بگذارند.
- آژانس داخلی: یک آژانس خدمات کامل است، که در داخل یک سازمان ساخته و برای رفع نیاز آن سازمان کار می کند.

آزانس تبلیغاتی
نقش آژانس های تبلیغاتی
- ایجاد یک تبلیغ بر اساس اطلاعات جمع آوری شده در مورد محصول
- انجام تحقیق در مورد شرکت و محصول و واکنش مشتریان.
- برنامه ریزی برای استفاده از نوع رسانه با در نظر گرفتن زمان و مکان مناسب
- گرفتن بازخورد از مشتریان و سپس تصمیم گیری در مورد اقدام بعدی
همه شرکت ها می توانند این کار را به تنهایی انجام دهند. آنها می توانند تبلیغات بسازند، آنها را چاپ کنند یا در تلویزیون یا سایر مکان های رسانه ای تبلیغ کنند. پس چرا به آژانس تبلیغاتی نیاز دارند؟
دلایل استخدام آژانس تبلیغاتی توسط شرکت ها عبارتند از:
- آژانس تبلیغاتی در این زمینه متخصص هستند. آنها تیمی متشکل از افراد مختلف برای کارکردهای مختلف مانند مدیران هنری، کپی رایترها، برنامه ریزان و … دارند.
- آنها با هدف کار می کنند و بسیار حرفه ای هستند
- آژانس ها ازتجربه و دانش افراد به بهترین شکل استفاده می کنند
- استخدام آنها تا حدودی منجر به صرفه جویی در هزینه ها می شود
وظایف آژانس تبلیغاتی
یک آژانس تبلیغاتی طیف گسترده ای از وظایف را از طریق تحقق یک ایده، تجاری سازی یک محصول یا خدمات جدید به منظور توسعه روابط عمومی سالم آغاز می کند.
با این حال، برخی از عملکرد مهم آژانس تبلیغاتی عبارتند از:
- ایده و پیام تبلیغ کننده را بپذیرد و آن را به یک ارتباط موثر و قابل توجه تبدیل کند.
- برای افزایش فروش تلاش کند.
- خدمات یکپارچه، حرفه ای و با کیفیت ارائه دهد.
- رشد اقتصادی را سرعت ببخشد و آگاهی عمومی ایجاد کند.
- بازخورد مشتریان و دیگر مخاطبان را برای بهبود در آینده جمع آوری کند.
بعضی از خدمات آژانس تبلیغاتی را با هم مرور میکنیم:
تبلیغات محیطی
تبلیغاتی که در پیرامون ومحیط اطراف می بینیم مانند :
- تابلو های تبلیغاتی
- تبلیغات در میادین ورزشی مثل ورزشگاه ها
- تبلیغات در مترو
- تبلیغات در جایگاه های سوخت
- تبلیغات در فرودگاه ها
- تبلیغات روی بدنه اتوبوس ها
- تبلیغات سمپلینگ

تبلیغات محیطی
تبلیغات در صدا و سیما :
قطعا وقتی در تلویزیون فیلم یا سریالی می بینید یا در رادیو به برنامه ای گوش می دهید به بعضی از تلبلیغات برخورده اید مانند :
تبلیغات تلویزیونی
تبلیغات رادیویی
پیام های بازرگانی
تبلیغات دیجیتال یا تبلیغات اینترنتی
تبلیغاتی که در دنیای ارتباطات و فضای مجازی رایج شده نظر مخاطبان زیادی رو به خود جلب کرده مانند :
- تبلیغات همسان
- تبلیغات در شبکه های اجتماعی
- تبلیغات کلیکی
- تبلیغات گوگل
- تبلیغات بنری
- تبلیغات پیامکی
تولید محتوا
تمامی این تبلیغات نیاز به بستر و نیاز به محتوا دارد که جزو خدمات اصلی آژانس تبلیغاتی است مانند
- ساخت تیزر
- ساخت انیمیشن
- ساخت موشن گرافیک
- ساخت لوگو موشن
- عکاسی و فیلم بردار
دیجیتال مارکتینگ
فعالیت قوی در دنیای دیجیتال نیازمند دانش است دانش هایی مانند :
- ایده پردازی برای تبلیغات
- کمپین های تبلیغاتی 360 درجه
- ساخت شعار های تبلیغاتی
- آنالیز کسب و کار
- بررسی رقبا
- تعیین استراتژی
- برندینگ
- کمپین های بازاریابی

دیجیتال مارکتینگ
اشتباهات رایجی که هنگام انتخاب آژانس تبلیغاتی باید به آنها توجه کرد
اکنون شما تعیین کرده اید که چه نوع آژانسی برای شما بهتر عمل می کند. مرحله بعدی فرآیند ارزیابی است که می تواند طولانی، سخت باشد.
چند تذکر وجود دارد که هنگام ارزیابی فروشندگان باید مراقب آنها باشید.
آژانس تبلیغاتی که از یک رویکرد کارآمد پیروی می کند
اگرچه آژانس های تبلیغاتی طیف گسترده ای از صنایع را ارائه می دهند، بسیاری از آنها اصالت یا تمایز را ارائه نمی دهند. آنها یک رویکرد کارآمد ایجاد می کنند تا کار خود را آسان تر کنند بدون اینکه در نظر بگیرند چه چیزی برای تجارت مشتریانشان بهترین است.
هنگامی که یک شرکت درخواست کاری را به روش خاص می کند، برخی از آژانس های تبلیغاتی به طرز ناخوشایندی پاسخ می دهند: «متأسفیم، ما این کار را برای هیچ یک از مشتریان خود انجام نمی دهیم. ما همیشه بازاریابی را از این طریق انجام داده ایم، بنابراین شما باید روش ما را بپذیرید و به فرآیند بازاریابی ما اعتماد کنید.این یک اخطار بزرگ است.
بازاریابی به مراتب بیشتر هنر است تا علم. هیچ فرمول جادویی وجود ندارد. هیچ طرح تضمینی وجود ندارد. آنچه سال گذشته کار کرد ممکن است امروز کار نکند، و آنچه در این هفته کار کرد ممکن است در آینده کارساز نباشد. همان استراتژی که برای یک شرکت اپتیک کار می کرد ممکن است برای یک تولید کننده قطعات بزرگ جواب ندهد.
ما معتقدیم که هر مشتری باید یک رویکرد فردی داشته باشد که اهداف تجاری خاص آنها را برآورده کند.
آژانس تبلیغاتی که بر یک کمپین تک کانالی تمرکز می کند
برخی از آژانس های تبلیغاتی تنها با آنچه می دانند راحت هستند. اگر آنها در بازاریابی سنتی – تبلیغات چاپی، تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات رادیویی – تجربه داشته باشند، خود را به همان راه محدود می کنند. به همین ترتیب، برخی از آژانسهای بازاریابی دیجیتال ممکن است بازاریابی سنتی را منع کنند و آن را قدیمی بدانند و در نهایت فرصتهای با ارزش مخاطب و بازاریابی را از دست میدهند.
یک کمپین بازاریابی موفق از یک رویکرد چند کانالی برای دستیابی به مشتریان بالقوه در هر کجا که هستند استفاده می کند. کمپینهای چند کانالی اغلب شامل ترکیبی سالم از دو یا چند مورد از موارد زیر میشوند: بازاریابی رسانههای اجتماعی، کار با وبسایت، بازاریابی ایمیلی یا ایمیل سنتی، تبلیغات آنلاین یا سنتی، بازاریابی محتوا، و موارد دیگر.

آژانس تبلیغاتی
مزایای سرمایه گذاری در چندین کانال عبارتند از:
- به مخاطبان وسیع تری دست پیدا کنید
- آگاهی از برند را از طریق چندین راه افزایش دهید
- مشتریان بالقوه را در جایی که هستند هدف قرار دهید
- فرصت های فروش را افزایش دهید
- یک استراتژی بازاریابی منسجم ایجاد کنید
- شکاف های از دست رفته در دسترسی بازاریابی را از بین ببرید
یک کمپین سنتی نباید با بازاریابی دیجیتال رقابت کند. درعوض، این دو استراتژی کمپین، هر دو جادههایی هستند که مسیر متفاوتی دارند و به یک مقصد منتهی میشوند – به موفقیت بازاریابی. کمپین های بازاریابی سنتی و دیجیتال با یکدیگر همکاری می کنند تا اهداف خاص شرکت را پیش ببرند و موفقیت را با دستیابی به مشتریان آنلاین، تماشای تلویزیون، در ماشین و خارج از خانه ترسیم کنند.
آژانس تبلیغاتی که گزارش مناسبی ارائه نمی دهد
وقتی نوبت به بازاریابی میرسد، ما اولین کسی نیستیم که اعتراف میکنیم که گزارشدهی میتواند دشوار باشد.بازاریابی به معنای تغییر اقدامات است. اما برای اینکه بتوانید اعمال یک نفر را تغییر دهید ابتدا باید باورهای او را تغییر دهید و برای تغییر باورهای او باید توجه او را جلب کنید.
اقدامات ممکن است قابل اندازه گیری باشند (فردی فرمی را در وب سایت شما پر کرده است)، اما اندازه گیری باورها و توجه بسیار دشوارتر است. به همین دلیل است که ما به معیارهایی مانند ترافیک کلی، سئو و نرخ کلیک نگاه می کنیم. این معیارها می تواند به ما حدس علمی در مورد باورها و توجه بدهد. به عنوان مثال، اگر ترافیک کلی وب سایت و کاربران جدید بیشتری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته دارید، آژانس شما توجه افراد بیشتری را به خود جلب می کند.
گزارشهای بازاریابی میتوانند به اندازه دلخواه شما دقیق باشند، اما مهم است که به یاد داشته باشید که همیشه نتیجه 1:1 نیست .
همانطور که گفته شد، گزارشدهی بسیار مهم است، بهویژه زمانی وظایفی را به یک شرکت دیگر میسپاریم، تا به تیم بازاریابی خود کمک کنید.
گزارش دهی منظم باید به کاهش شکاف بین اهداف کسب و کار و اجرای بازاریابی کمک کند.
آژانس تبلیغاتی که در زمان گیر کرده است
تکنولوژی با سرعت زیاد در حال تغییر است، به ویژه فناوری جدید بازاریابی دیجیتال. هر هفته یک محصول، اپلیکیشن یا ابزار ارتباطی جدید راه اندازی شده است که نوید تغییر چهره بازاریابی را برای همیشه می دهد.بسیاری از فناوری ها به طور چشمگیری چشم انداز بازاریابی را تغییر می دهند.
به عنوان مثال رسانه های اجتماعی را در نظر بگیرید. در سال 2018، پستهای ارگانیک (بدون پرداخت) از صفحات تجاری به مخاطبان نسبتاً زیادی دست یافتند. سپس، در یک روز، فیسبوک الگوریتم خود را تغییر داد و ارزش پستهای تجاری بدون پرداخت را در فید خبری کاربران کاهش داد و دسترسی ارگانیک را 50 تا 75 درصد کاهش داد. در عرض یک روز، صفحات تجاری اگر میخواستند مخاطبان پستهایشان را ببینند، باید استراتژی جدیدی را اتخاذ میکردند.
بازاریابی به سرعت تغییر می کند، و وظیفه آژانس بازاریابی شما است که با این تغییرات همراهی کند. آنها به هیچ وجه نباید اجرای هر فناوری، تئوری یا استراتژی جدیدی را پیشنهاد کنند، بلکه باید به اندازه کافی با چشم انداز در حال تغییر آشنا باشند تا توصیه ای آگاهانه و متفکرانه ارائه دهند.